reisverslag 3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van sanne mol - WaarBenJij.nu reisverslag 3 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van sanne mol - WaarBenJij.nu

reisverslag 3

Blijf op de hoogte en volg sanne

11 September 2014 | Oeganda, Kampala

Reisverslag 3
Vrijdag hebben we s’ochtends vrijgenomen omdat het heeeel maar dan ook heeeel hard regende. Hierdoor reden er weinig boda’s en was de weg bij het project vrij onbegaanbaar. In de middag heb ik contact gehad met school en alles verliep volgens plan werd mij verteld. Dit is voor mij een hele opluchting. Verder zei ze dat ik me zoveel mogelijk aan de cultuur moet aanpassen, het maakt niet uit dat ik een stuk minder doe dan iemand in nederland want zo is hier de cultuur. S’avonds zijn me met bijna alle vrijwilligers uiteten geweest. Dit was wel even lekker ontspannen en er was hele mooie live muziek. Natuurlijk heb ik heerlijk gegeten.
Zaterdag ben ik naar het project geweest omdat de vrouwengroep bij elkaar kwam. Maar door de regen kwamen er weinig vrouwen en kwamen de vrouwen die er waren veel te laat aan zetten. Afrikanen doen gewoon weinig tot niks al het regent. Deze regeling zou in nederland is moeten gelden zou heel nederland bijna elke dag thuis zitten. De vrouwen die er waren gaven aan dat de vrouwengroep iets is waarmee vrouwen elkaar ondersteunen. Op deze manier heeft om de twee weken een vrouw uit de groep extra te besteden. De vrouwen hebben ook een afrikaanse naam voor mij bedacht omdat iedereen toch wel moeite heeft met Sanne uit te spreken, het is Tendo geworden. Tendo heeft iets met god te maken maar wat precies weet ik niet meer.
Zondag rustig dagje na lekker uitgeslapen te hebben alles op mijn gemak gedaan. Ook heb ik aan school gewerkt want als ik er nu niet aan begin blijf ik het uitstellen.
Maandag stage dag we mochten de documenten verder afmaken. Hierna zijn we naar een schooltje geweest van twee klaslokalen. Het is bijna onvoorstelbaar dat dat mogelijk is. het is een soort kleuter waar de basis voor de engelse taal wordt gelegd. S’avonds zijn we even naar het geust house geweest even wat gedronken geappt en wat gegeten. Ik heb een rolex op dit is een soort ei pannenkoek met groenten en tussen.
Dinsdag zijn we op stage huizen van de mensen in de wijk gaan bezoeken. Het zijn kleine huisjes en luxe is er niet maar de mensen zijn gelukkig met een dak boven hun hoofd. Twee moeders hadden een eigen zaakje een vrouw deed kleding wassen en de andere vrouw had een soort snack kraampje. De snacks bestonden vooral uit gefrituurde cassava en rijstballetjes. Het derde huisbezoek was wel heel bijzonder maar ook zwaar. Het was een oma die voor haar kleinkinderen zorgden. Ze had vroeger 13 kinderen waar er 7 van zijn overleden. Dit raakte me heel erg omdat het mij aan oma mol deed denken en weet hoeveel pijn zij heeft gehad van het gemis. De oma zorgden voor de kleinkinderen van de overleden kinderen. Daarbij kwam ook nog kijken dat ze malaria had opgelopen en geen geld heeft voor medicijnen. Hierdoor kan de malaria niet genezen worden en zal ze hoogst waarschijnlijk hier aan overleiden.
Woensdag computerday op stage wat betekend huisbezoeken rapporteren in het nederlands en in het engels. Verder ben ik nog bij een huis terug langs geweest waar ik gisteren ook ben geweest omdat ik meer informatie wilde hebben. Dit was de oude vrouw met malaria maar ze was vandaag te ziek om me te woord te staan.
Donderdag omdat ik vannacht de deur open heb gedaan voor een nieuwe vrijwilligster heb ik denk ik in totaal 2 a 3 uur geslapen. Omdat ik niet in slaap kon vallen voordat ze arriveerde bij het huis was het een kort nachtje. De dag was dus niet zo actief al gewoonlijk op stage vroegen ze of ik ziek was omdat ik zo stil was, nee hoor ik ben gewoon moe. Omdat ik moe was heb ik een huisbezoek gedaan bij een oudere vrouw en heb daarna administratief en school werk gedaan. Dus dit was zelfs voor afrikaanse begrippen een rustige dag.
Oja en als je geïnteresseerd bent bij wat voor project ik stage loop like de facebook pagina van Jaguza.

  • 11 September 2014 - 22:49

    Hennie:

    Lieve Sanne,wat is het heerlijk om jou verhaal te lezen ik kijk echt uit naar je verslagen,en ja als wij niks doen met een regen bui leg heel Nederland plat zeker weten,ik geloof wel dat je veel indrukken op doet daar wat zijn wij dan verwend hè ,en toch klagen we steen en been we moesten ons schamen.zeker als je zie waar die mensen ondanks de armoe blij zijn met de kleinste dingen. Ik kijk uit naar je volgende verslag hou je taai meid dikke kus van mij xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sanne

Actief sinds 24 Aug. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 9852

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 29 December 2014

stage in afrika

Landen bezocht: